Menu

Zijn signatuur is te herkennen aan een fragmentarische, poëtische en melancholische stijl.

Koen Verheijden

Koen Verheijden (Breda, 1994) studeerde in 2020 af aan de Toneelacademie van Maastricht en werkte o.a. met Zaal 3 van Het Nationale Theater, Kultuurfaktorij Monty, Podium Bloos, Acteursgroep Wunderbaum, stichting Likeminds, National Theater of Craiova (Roemenië), het Rietveld theater en HKU theater.
Momenteel werkt Koen aan het tweede deel van zijn Nina Bobo trilogie en aan een starring productie van de Toneelschuur. Daarnaast zal hij in 2022 een werk maken bij Stichting Likeminds en Zaal 3 voor op de Parade.

Research, veldwerk en interviews zijn vertrekpunten voor Koens werk. Zijn werk heeft een sterk maatschappelijke inslag en wordt gekenmerkt door voor- en tegenstemmen naast elkaar te laten bestaan, zonder vooroordelen. Zijn signatuur is te herkennen aan een fragmentarische, poëtische en melancholische stijl.

Een belangrijk thema in het werk van Koen is zijn Indische achtergrond. Andere thema’s zijn o.a. homoseksualiteit, de Nederlandse (de)kolonisatie, activisme en de klimaatcrisis. Hij vertrekt vaak vanuit historische gebeurtenissen. Dit geeft de inhoudelijke basis. Door middel van de geschiedenis probeert hij zich te verhouden tot het heden en huidige maatschappelijke problemen.

In 2021 werd Koen genomineerd voor de Piketkunstprijs. Lees daar hier meer over.

Samen met zakelijk leider Felix Welsink en dramaturg Eefje van den Broek geeft Koen leiding aan ons gezelschap De Passant. De Passant vertelt verhalen waarin de figuranten van het leven de hoofdrol spelen om grotere maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken. Onder begeleiding van Het Nationale Theater in Den Haag zet de Passant doelgericht en vol levensvuur haar eerste stappen in het (Nederlandse) kunstenveld. Dit doen zij door tenminste één werk per jaar te produceren.

 

Foto portret: Nienke Veneboer

PLAN over Koen Verheijden

“Koen Verheijden heeft een enorme drive in het vertalen van waargebeurde verhalen naar theater. Zijn eigen Indische roots zijn daarin een belangrijke bron, een onbesproken geschiedenis komt zo bovendrijven. Ook de verhalen van anderen inspireren Koen. Hij doet er onderzoek naar, herschrijft en bewerkt ze tot toegankelijke voorstellingen voor een breed publiek. Samen met Podium Bloos en ook PLAN verdiept Koen zijn artistieke praktijk; hoe deze verhalen vorm kunnen krijgen.”

Moos van den Broek, artistiek coördinator Podium Bloos

Reacties op het werk van Koen Verheijden

“Indringend politiek theaterover een nog immer omstreden onderwerp. En dat zonder vooroordelen, dat is nog het meest bijzonder.”
De Theaterkrant over Nina Bobo

“Verheijden weet in een klein half uur een mooie spanningsboog op te bouwen: in korte tijd komen er een paar rake, interessante vragen voorbij waar je thuis of op het terras nog op na kan kauwen.”
De Theaterkrant over Did the burning girl feel pain

Agenda

Toon alles Nu 2022202120202019201820172016201520142013 PLAN

Op klompen door de dessa

Koen Verheijden