PLAN over Marijn Graven
We hebben Marijn leren kennen als een ambitieuze maker die overloopt van de plannen en ideeën. Ze studeerde in juni 2017 af met haar 4e afstudeervoorstelling. De voorstellingen hebben een belangrijk gemeenschappelijk kenmerk: Ze combineren persoonlijk –en privémateriaal van de acteurs met toneelrepertoire of wereldliteratuur. Een van haar afstudeervoorstellingen maakte ze bij HZT en Festival Cement: De Elyzeesche Velden, een gelukzalig oord, waarin de zussen Bosmans de zussen Dubois speelden.
Marijn toonde zich in onze samenwerking een degelijk en ambachtelijk regisseur. Helder, strak en open. Ze is een echte voorstellingsleider, baas over het proces en gewend een team aan te sturen. Ze is zeer secuur en put uit een rijke bron aan literatuur, repertoire, beeldende kunst, symboliek en uit een spirituele invalshoek, gevoed door haar eigen ervaringen met yoga, meditatie en dans. Ze is een echte maker en richt een open proces in waar nog tot op het laatst ruimte is voor radicale veranderingen.
Marijn verlangt naar een theatraal ritueel in het hier en nu, waarin de speler de toeschouwer werkelijk kan ontmoeten. Ze zoekt naar hoe zij de verbinding van de speler met de theatrale bronnen op zo’n persoonlijke manier kan delen met de toeschouwer, dat er niet langer toegeschouwd wordt, maar mee gemaakt.
Leonie Clement, artistiek leider Festival Cement
Reacties op het werk van Marijn Graven
“Op drie plekken verspreid achter het publiek staan drie musici die op elektrische gitaren en staande bas de voorstelling voorzien van een fraaie soundtrack. Het spel van de Vlaamse zussen Bosmans, maar ook dat van Victor IJdens is een lust voor het oog. Het is vooral bewonderenswaardig dat de spelers vrijwel de hele voorstelling zittend tussen het publiek spelen wat gepaard gaat met prachtige regievondsten.”
Jos Schuring over De Elyzeesche velden, een gelukzalig oord in Scènes