Menu
Marijn Graven Plan Maker

Marijn geeft een geheel eigen kleur aan repertoire en put in haar regies uit een rijke bron aan literatuur, repertoire, beeldende kunst, symboliek en uit een spirituele invalshoek.

Marijn Graven

Marijn Graven (1984) studeerde in 2017 af aan de Regie Opleiding van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Er gingen een studie Theaterwetenschap, wat marketingbanen in het theaterveld en twee jaar aan deeltijd acteursopleiding aan vooraf voordat ze besefte dat haar hart bij de regie ligt. Ze is steeds op zoek naar hoe ze haar eigen realiteit en die van de specifieke acteurs die ze kiest, kan koppelen aan toneelrepertoire of wereldliteratuur, theatraliteit en spiritualiteit. Want ook yoga en meditatie nemen een rol in, in haar leven en werk. Voor haar passen al deze bronnen als vanzelfsprekend bij haar werk in het theater. Via verschillende vormen zoekt ze naar collectieve verbinding en manieren om de positie van het publiek meer deelnemend dan beschouwend te laten zijn.

Marijn maakte in 2017 de Festival Cement productie de Elyzeesche velden, een gelukzalig oorden won in datzelfde jaar de André Veltkamp Beurs met de afstudeervoorstelling De Louteringsberg, die zij maakte met Maartje Prins, Karlijn Hemmer en George Dhauw. In oktober 2017 ging Nachtwerk in première, een voorstelling die Marijn maakt onder de vleugels van Frascati Producties. In maart 2018 ging tijdens Festival Cement Narziss I Hildegard I Goldmund in première, een coproductie van Het Zuidelijk Toneel en Festival Cement. In de zomer van 2018 werkt Marijn voor Frascati  Producties aan Prospero e Miranda, die in première gaat op 5 oktober 2018.

PLAN over Marijn Graven

We hebben Marijn leren kennen afgelopen najaar als een ambitieuze maker die overloopt van de plannen en ideeën. Ze studeerde afgelopen juni af met haar 4e afstudeervoorstelling. De voorstellingen hebben een belangrijk gemeenschappelijk kenmerk: Ze combineren persoonlijk –en privémateriaal van de acteurs met toneelrepertoire of wereldliteratuur. Een van haar afstudeervoorstellingen maakte ze bij HZT en Festival Cement: De Elyzeesche Velden, een gelukzalig oord, waarin de zussen Bosmans de zussen Dubois speelden.

Marijn toonde zich in onze samenwerking een degelijk en ambachtelijk regisseur. Helder, strak en open. Ze is een echte voorstellingsleider, baas over het proces en gewend een team aan te sturen. Ze is zeer secuur en put uit een rijke bron aan literatuur, repertoire, beeldende kunst, symboliek en uit een spirituele invalshoek, gevoed door haar eigen ervaringen met yoga, meditatie en dans. Ze is een echte maker en richt een open proces in waar nog tot op het laatst ruimte is voor radicale veranderingen.

Op termijn wil Marijn graag werk maken voor de grote zaal en heeft ze de wens een groot gezelschap te leiden. Deze uitgesproken ambitie richting grote zaal gecombineerd met haar interesse in en kennis van repertoire, waaraan ze nu al een geheel eigen kleur toevoegt, zie je niet heel vaak. Dat willen we koesteren.

Leonie Clement, artistiek leider Festival Cement

Reacties op het werk van Marijn Graven

“Op drie plekken verspreid achter het publiek staan drie musici die op elektrische gitaren en staande bas de voorstelling voorzien van een fraaie soundtrack. Het spel van de Vlaamse zussen Bosmans, maar ook dat van Victor IJdens is een lust voor het oog. Het is vooral bewonderenswaardig dat de spelers vrijwel de hele voorstelling zittend tussen het publiek spelen wat gepaard gaat met prachtige regievondsten.”

Jos Schuring over De Elyzeesche velden, een gelukzalig oord in Scènes

Agenda

Toon alles Nu 2019201820172016201520142013 PLAN